neděle 24. března 2013

Krásná písnička: STARDUST

Jako poslední číslo zahrál orchestr Hvězdný prach, sladkobolný závěr všech tanečních večírků mé generace, a po něm ještě závěrečnou znělku orchestru, Goodbye, nejsmutnější věc, kterou kdo kdy napsal, a my jsme stáli a potichu a s lítostí tleskali, pozorovali jsme hudebníky, jak skládají nástroje a pak jsme se loudavě vraceli ke svému stolu.
"O válce už ani slovo," okřikl Russ dva mladé muže, kteří se hádali, jestli Němci přerušili železniční spojení mezi Oděsou a Kyjevem. "Hele, nechte toho aspoň pro dnešek. Tak jsme si to přece domluvili. Já vím, je to hrozný, Němci se chystaj schramstnout celej svět, za chvíli nás všechny odvedou a ostříhaj dohola. Ale dnes, prosím vás, toho nechte!"

Minulý týden jsem si v antikvariátu koupil za 30 Kč Poslední kabriolet od Antona Myrera. Kdysi jsem jej četl, když mi to půjčila babička, ale natolik se mi to líbilo, že jsem musel mít svůj vlastní výtisk. Na poznámky a tak.

Navíc za 30 Kč je to lepší než jít k doktorovi se zlomeným srdcem.

Pokud knihu neznáte a chcete vědět, o čem je, mrněte sem, už jsem o ní psal minulé léto. V Posledním kabrioletu kromě krásného příběhu o zklamání generace, kterou krutě zasáhla druhá světová válka, najdete i dobový soundtrack.

Je tam Moonglow od Bennyho Goodmana, Moonlight Serenade od Glenna Millera i I'll Be Seeing You, kterou zpracovala hned celá řada tehdejších hudebníků. Ale z těch všech mě nejvíc dostal Stardust od Artieho Shawa. 



I když verzí Hvězdného prachu je taky nesčetně... Tady je jedna i se zpěvem!



Ta písnička zachycuje všechny naděje a sny celé jedné generace, tak hezky poslouchejte!

A Anton Myrer svou nejlepší knihu Stardustem i zakončuje...

Přetáhl jsem přes kabriolet plachtu a vyšel jsem ven. Vítr mezitím rozehnal poslední zbytky mraků. Všechny hvězdy už vyšly, třpytily se a jiskřily v triádách jako drahokamy, v nedbalých trsech, v nekonečně proměnlivé prašné mlhovině. Hvězdy umírají bez přestání - takhle jsem to někde četl - rozzáří se a pak vyhoří na prach.  
Jenže tomu já asi nikdy doopravdy neuvěřím.
Ale prosím: Hvězdy. Hvězdný prach...

Žádné komentáře:

Okomentovat

... a tak jste pravili vy!