středa 12. září 2012

Jaké klenoty lze najít v antikvariátu

Poslední dobou se ze mě stává homo antiquariatus, neboť jsem kouzlu pražských antikvariátů zcela propadl. Na své poslední výpravě jsem v jednom nejmenovaném (ani rybář neprozrazuje, kde chytá nejlepší ryby!) obchodě se starými knihami našel dvě obří bichle o filmech. A já jsem natolik šlechetný, že se s vámi o část jejich kouzla podělím.

Kolik fotek se vejde na dvě stránky?
První se jmenuje A Pictorial History Of The Silent Screen. Je v angličtině, ale myslím, že by se líbila i těm, kdo anglicky neumí, doslova totiž přetéká fotografiemi herců a hereček němého filmu a předkládá i fotky z nejvýznamnějších filmů této zapomenuté éry.

Má 330 stránek, na nichž autor Daniel Blum pomocí obrázků zaznamenává vývoj němého filmu od úplného počátku až po konec, čili od prvních let 20. století až po rok 1930. Pro milovníky mezititulků a přehnaných gest lahůdka!

Ginger a Fred nesmí chybět!
A druhá je rovněž v angličtině, ale tentokrát už se jistá znalost jazyka Shakespearova hodí. The Movies, jak je totiž 450stránková bible nazvaná, mapuje vývoj hollywoodské kinematografie od špinavých nickelodeonů, v nichž se promítala Velká železniční loupež, až po mladistvé fenomény 50. let - najdete zde kapitoly o Jamesi Deanovi, Marlonu Brandovi i Grace Kelly. A mezitím ještě pasáž o Zrození národa, veselých groteskách z 20. let, muzikálech z let třicátých i dnes již klasických hororech jako je Dracula nebo Frankenstein.
Co všechno dovedl Busby
Berkeley udělat
s pěknými slečnami...

Zatím je to pecka a to jsem teprve u Zrození národa.

Z kapitoly o hororech
Obě knihy jsou z 50. a 60. let, takže končí v 50. letech (to je dobře, protože evropská kinematografie v 60. letech šla do háje a zánik studiového systému v Hollywoodu filmům taky neprospěl) a člověku je trochu i smutno, když si čte, jak Hollywood pořád doufá, že se Grace Kelly ještě z Monaka vrátí natočit nějaké filmy, protože by byla škoda promarnit její talent...

Takže utracených korun nelituji, jenom už přemýšlím, kam si knihy dám, protože moje "police knih o filmech" se začíná rozpínat a hrozí, že brzy anektuje i další části knihovny...

Božská Garbo se vyskytuje na stránkách obou knih.

2 komentáře:

... a tak jste pravili vy!