čtvrtek 12. července 2012

DOPORUČUJI: The Perks of Being a Wallflower

Knihy, které člověk přečte za odpoledne jedním dechem, jsou extrémně vzácné. A když nějakou takovou přečtete za jedno odpoledne i navzdory tomu, že je v cizím jazyce, je to jen o důvod víc, proč si takového klenotu vážit.

The Perks of Being a Wallflower (jestli se to jednou někdo odhodlá přeložit do češtiny - ach, jak mě teď mrzí, že nemám nakladatelství - tak může třeba jako Jak je dobré býti samotářem) takovou knihou je. Jednou z těch, u kterých začínající autoři jenom žasnou a litují toho, že to nenapsali oni. Jednou z těch, co přečtete za jediné letní odpoledne a musíte o ní pořád přemýšlet i dlouho poté.

Stephen Chbosky v ní za pomocí dopisů dává nahlédnout do života autistického chlapce Charlieho, který přichází na střední školu s tím, že je zvyklý být v ústraní a spíš než aby něco sám podnikal spíš jenom pozoruje (termín Wallflower označuje samotářského jedince, o němž nikdo moc neví a teprve když se s ním začne bavit, tak pozná, jak jde o skvělou osobnost). Dokud si ho ovšem nevezmou pod křídla dva sourozenci maturanti - krásná Sam a společenský Patrick, kteří sice nepatří mezi mainstreamově oblíbené studenty jako jsou fotbalisté nebo roztleskávačky, ale shlukují kolem sebe intelektuálnější typy.

Charlie ve svých dopisech, které rozesílá cizím lidem, popisuje svou lásku k Sam, rodinné problémy, své těžké dětství, vztahy se sestrou i ve škole a především krásné chvíle, které tráví se svými novými přáteli na různých večírcích a fotbalových zápasech. Příběh se odehrává na samém počátku 90. let, takže samozřejmě dělá i narážky na dobovou hudbu a kulturu (nahrávání písniček z rádia na kazety je jednou z nich) a na konci se Charlie naučí, že nestačí být jenom pouhým pozorovatelem, ale přímým účastníkem života.

Víc už prozrazovat nebudu. Kniha sice zatím není přeložena do češtiny - BOHUŽEL! - ale na podzim do kin vtrhne filmová adaptace, v níž si roli Sam zahraje Emma Watson. Myslím, že se na tu roli perfektně hodí - v knize je popisována jako dívka, která je přátelská, skvělá, nádherná, ale přitom mimo naši ligu, čili taková, jaká je Emma Watson pro celou generaci mladých mužů, kteří vyrostli na příbězích (a zvláště filmech) o Harry Potterovi. A kdo ví, s blížícím se filmem třeba konečně někoho napadne uvažovat i o českém vydání.


(V tuhle chvíli bych pro případ, že tohle bude číst někdo z nějakého nakladatelství, rád připomněl, že mám čich na dobré knížky, jak jsem už několikrát dokázal na tomto blogu, a bylo by pro vás výhodné mě zaměstnat, zvládám i překlady, korekturu a následně i propagaci, prostě kluk pro všechno! Pište na radekblazek@seznam.cz a určitě se domluvíme.)

13 komentářů:

  1. Mam v plánu si ji přečíst, jsem moc natěšená!

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj,můžu se zeptat kde jsi sehnal tuto knížku? Už dlouhou dobu ji hledám,a nemohu jí najít!

    OdpovědětVymazat
  3. Naprosto skvělá knížka, doporučuji. Ani nějak excelentně neumím anglicky a v pohodě jsem tomu rozumněla (: Nejlepší knížka kterou jsem kdy četla, akorát mě osobně trochu zklamal konec, já osobně jsem příznivec happy endů.Ale film dopadl dobře :D Jinak naprosto vynikající knížka!

    OdpovědětVymazat
  4. Pro ty, kdo se bojí angličtiny, teď kniha nově vyšla i v češtině pod názvem "Ten, kdo stojí v koutě" ! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, jen se chci zeptat, neznáš něco podobného jako The Perks of being a wallflower ? Knížka mě strašně zaujala a už po páté se mi jí číst nechce :D Nějakou knížku na tendle způsob (: Díky!

    OdpovědětVymazat
  6. Čau! Jestli ti nevadí v angličtině, můžu doporučit Okay For Now od Garyho D. Schmidta, nebo od Johna Greena Fault in our Stars - pokud vydržíš, tak v březnu vyjde v češtině pod názvem Hvězdy nám nepřály. A jestli tě zajímá sladké dospívání a baví tě retro, tak rozhodně zkus Poslední kabriolet od Antona Myrera, kde je fakt nádherně popsána přeměna naivních studentů Harvardu v dospělé jedince od konce 30. let až po léta šedesátá a kromě přeměny hlavních hrdinů i přeměna americké společnosti. Moc se mi to líbilo.

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj, tuto knihu si plánuju přečíst už dlouho, v angličtině, ale nevím kde ji sehnat, myslíš, že ji seženu například v Librexu? V Ostravě máme jeden asi 4 patrový, tak mě napadlo že bo mohla být tam. Ale oc jsem se zatím ptala v různých knihkupectvích, nikde nebyla ://
    Jinak určitě už si viděl i film, co na něj říkáš? :) jestli je knížka vážně tak dobrá jako film, tak už se na ni moc těším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, už vyšla i v češtině (http://www.bux.cz/knihy/137020-ten-kdo-stoji-v-koute.html). Jinak s tou anglickou doporučuji zkusit amazon.co.uk - http://www.amazon.co.uk/Perks-Being-Wallflower-Stephen-Chbosky/dp/1847394078/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1360078665&sr=1-1 - poštovné většinou je kolem 5 liber,takže taky žádná pálka a v ČR to je do týdne :-) Film se mi moc líbil, zvlášť kvůli Emmě Watson, ale kniha je podle mě lepší. Jsem rád, že jsi na můj blog zavítala a budu rád, když napíšeš svůj názor i pod další články, co tě zaujmou :-)

      Vymazat
    2. Chtěla jsem se zeptat,kolik by stála ta knížka v angličtine v přepočtu na Kč? :)

      Vymazat
  8. Hned se na ni vrhnu, až ji seženu! :D Už se moc těším. Včera jsem viděla film a tu knihu prostě chci! :)

    OdpovědětVymazat

... a tak jste pravili vy!