neděle 13. května 2012

Významný rodák z Třebíče

Ne, tenhle článek nebude o mně! 

Při čtení knihy Zaniklý svět stříbrných pláten (recenzi tady najdete zanedlouho, hned jakmile tu bichli dočtu) jsem narazil na zmínku o hollywoodském herci jménem Francis Lederer, který prý pocházel z "jihomoravské" Třebíče. Nevím jak to je, protože jsem na internetu našel dvě verze - podle jedné se "František Lederer" narodil v roce 1899 Praze, podle druhé v Třebíči. Každopádně z mého rodného městečka přinejmenším pochází jeho rodiče, to je jisté.
František Lederer byl rodák z Třebíče. (...) Do gymnázia začal chodit v Praze, ale učení ho moc netěšilo, a proto jej rodiče z kvarty dali do učení do konfekčního obchodu. V roce 1917 musel Lederer narukovat a byl na frontě. Po návratu měl dostat místo v Třebíči - Borovině, ale místo toho odjel do Prahy a tam přijal bez vědomí rodičů místo u německého divadla. (Vynechaná pasáž o jeho úspěchu v Berlíně, díky kterému si ho všimla Lillian Gish a pozvala ho do Hollywoodu) O vánočních svátcích roku 1928 přijel po třech letech náš herec do Třebíče za svojí maminkou, před svým odjezdem do Ameriky. Lederer byl prvním hercem, který byl angažovaný přímo do Hollywoodu, přesto, že u nás tehdy byl o něj mizivý zájem. -- fdb.cz

A to mi přijde ohromné! Francis Lederer hrál v němém dramatu Pandořina skříňka s Louise Brooks, o nějakých pět let později v komedii s Ginger Rogers a dožil se sta let (zemřel v roce 2000).

Vždyť mohl klidně bydlet v jednom ze starých domů v centru města, kolem nichž jsem denně chodil do školy! Vždyť můj pradědeček - ročník 1900 - byl v podstatě jeho vrstevník! A když jsou často v menších městech hodně lidí příbuzní, třeba mám s Francisem Ledererem nějaké společné předky! 

Tohle musím prozkoumat důkladněji. Doma máme spoustu knih o historii Třebíče, ale buďto jsem je nečetl pozorně, nebo se v nich o slavném rodákovi nepíše, protože jsem z toho ještě pořád v úžasu.
Nevidíte tam náhodou podobu
s autorem tohoto blogu?

Žádné komentáře:

Okomentovat

... a tak jste pravili vy!