úterý 31. ledna 2012

Jak jsem vydal knížku

Už když jsem byl malý Ráďa, chtěl jsem jednou napsat knihu. Když se mi potom po několika letech usilovného psaní povedlo mé dílo dokončit, nastal problém, před nímž stojí 99 % všech amatérských spisovatelů: žádné nakladatelství mou knihu nechtělo vydat. 

1. fáze výroby: kniha ve wordu
Hlavní je neztrácet naději a uvědomit si, že žijeme ve 21. století, jemuž naši pravnuci jednou budou říkat "století internetu". Moderní technologie dnes již dovedou téměř cokoliv, člověk jenom musí vědět, kde hledat.

A to já věděl...

Několik let zpátky jsem v Reflexu četl sloupek Miloše Čermáka, kde se věnoval fenoménu "self-publishingu" (= sebepublikování) a jmenoval jakýsi web s erotickým názvem Lulu.com. Když jsem na něj najel, objevil se snadno pochopitelný a přehledný systém, v němž stačí následovat krok za krokem.

2. fáze: web Lulu.com vás vede krok za krokem
Nejprve jsem si zvolil formát - chtěl jsem menší formát, aby se knížka vešla do kapsy. Poté papír - na výběr bylo tuším ze dvou variant různě kvalitního papíru a já si vybral ten levnější (vydávám soubor povídek, ne reprodukci obrazů). Dále mě čekalo rozhodnutí o vazbě - rozhodl jsem se pro lepený paperback ("I want to be a paperback writer!").

Svůj text jsem z wordu převedl do formátu PDF (je možné to nahrát i přímo z wordu, ale přeci jenom jde o americkou stránku a čeština má oproti angličtině mnoho specifických znaků, tak jsem nechtěl nic riskovat) a nahrál jej do systému.



3. fáze: svou knihu můžete zařadit vedle Bible a Harryho Pottera
Následovala nejtěžší část - navrhování obalu. Za peníze je samozřejmě možné nechat si od Lulu navrhnout obálku od profíků, ale já jsem chtěl podle hesla "suď knihu podle obálky" něco svého. Hodně jsem si vyhrál s fontem, velikostí písma, barvou, obrázkem a s textem a fotografií na zadní straně.

A voilá! Kliknul jsem na vyrobení třech exemplářů (kniha v kapesním paperbackovém formátu o 200 stránkách mě vyšla cca na 6.50 eur, což je dle mého dobrá cena) a zaslání do České republiky. Příjemné překvapení na závěr: balíček mi došel do dvou týdnů od objednání a ani jsem nemusel platit clo, protože Lulu.com má zřejmě pobočky i v Evropě a moje knihy byly vyráběny někde ve Francii.

Věřte mi, není nad to listovat knihou, kterou jste sami napsali!

2 komentáře:

  1. zkoušel jsi to porovnávat cenově s http://www.librix.eu/cz/ (bývalá knihovnicka.cz?).

    OdpovědětVymazat
  2. Jo. Tohle je už moje druhá vydaná knížka a první jsem právě publikoval skrze knihovnicku. Problém je, že v knihovnicce.cz si musíš objednat minimálně 10 výtisků. Cena vyjde zhruba nastejno (i když s poštovným to z Lulu vyjde asi trochu dráž). Ještě jeden bod pro Lulu.com - nabízí větší výběr formátů - ten můj paperbackový na knihovnicce vůbec neměli...

    OdpovědětVymazat

... a tak jste pravili vy!